Tuesday, 12 November 2013

Misi Kemanusiaan UMNO Putrajaya ke Kemboja

Detik 7hb November menjadi saksi rombongan 51 orang ahli UMNO Putrajaya yang terdiri daripada Ketua Pemuda UMNO Cawangan dan beberapa orang Ketua Cawangan yang dipilih mewakili Menteri Wilayah Persekutuan yang juga Ahli Parlimen Putrajaya Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor ke Kemboja. Misi yang diketuai oleh Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Putrajaya iaitu Saudara Ahmad Faisal Abdul Karim meniti sebuah perjalanan yang sangat menyentuh hati.

Rombongan yang terbang ke Kemboja ini membawa matlamat penting dalam misi membantu umat Islam di sana. Jika hendak dikongsikan pengalaman penulis sama sekali berbeza dengan realiti sebenar. Tetapi moral yang penulis belajar adalah tahap kesabaran serta kesungguhan ummat Islam di Kemboja dan bertapa bersyukur nya penulis pada nikmat Allah SWT yang tidak terhingga.

Dua buah kampung Islam yang penulis bersama rombongan pergi adalah ke Kampung Chyar Chewar dan kampung Luong Commune. Ini antara perkampungan Islam dan ada lagi perkampungan kecil Islam yang lain, disebabkan kumpulan Islam di sini adalah minoriti jadi mereka hidup dalam keadaan yang sangat daif dan berpecah belah tetapi penulis yakin melihatkan suasana dan fasiliti yang ada di sini, mereka ketinggalan jauh berpuluh tahun berbanding negara kita Malaysia. Agama rasmi di Kemboja adalah Buddha tetapi semua agama bebas melakukan dan mengamalkan upacara keagamaan masing-masing, dan ini satu perkara yang penulis sanjung dengan budaya dan saling hormat menghormati sesama mereka.

Lokasi pertama yang penulis bersama rombongan pergi adalah ke Madrasah Al-Iman di Kampung Chyar Chewar Phonm Penh. Untuk makluman, Madrasah ini adalah pusat utama pengumpulan ketua-ketua madrasah seluruh Kemboja. Walaubagaimanapun, pusat utama ini tidak sedikit pun mencerminkan keadaannya yang sebenar. Tapak madrasah ini dikongsi bersama dengan sebuah Masjid yang bersebelahan dengan pusat pengajian ini, alangkah sedihnya melihat keadaan pelajar tahfiz yang belajar dalam suasana serba kerkurangan tetapi hanya berbekalkan semangat dan iktizam untuk menuntut ilmu akhirat menjadi bekalan mereka.


Penulis sempat berbual dengan salah seorang pelajar tahfiz yang berasal dari negeri Kelantan, beliau dihantar oleh bapanya ke sini, dan sudah lebih setahun beliau di Kemboja. Adik Ishak merupakan salah seorang daripada 250 pelajar tahfiz. Melihatkan semangat adik Ishak ini terdetik di hati penulis bagaimana adik ini mampu berdikari dan tinggal jauh beribu batu dari keluarga tersayang. Jauh berbeza jika dibandingkan dengan madrasah di Malaysia, lengkap dengan sumber air bersih, hostel dan sekurang-kurangnya dapat tidur di atas tilam, tetapi di sini mereka tidur beramai-ramai di kawasan lapang dan tempat itu jugalah yang dijadikan kelas pengajian mereka.

Penulis serta rombongan meluangkan masa lebih 2 jam di Madrasah ini, menurut seorang Ustaz yang juga tenaga pengajar di Madrasah Al Iman beliau memberitahu kesemua pelajar yang menamatkan pengajian di sini akan dihantar ke Malaysia untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Tidak hairanlah sumber buku banyak yang datang dari Malaysia, ada juga diantara mereka yang sekarang diperingkat terakhir untuk dihantar ke Malaysia dan sangat fasih berbahasa Melayu. Sebelum pulang, Datuk Nordin Naib Ketua UMNO Bahagian Putrajaya mewakili semua menyampaikan sedikit ucapan dan sumbangan berbentuk sejadah, Al Quran dan telekung kepada masjid dan madrasah. Dalam pada itu, sumbangan wang tunai hasil kutipan derma ikhlas daripada peserta rombongan turut diberikan sebagai membantu meringankan sedikit bebanan yang ditanggung mereka.

Peserta rombongan bergambar kenangan bersama tenaga pengajar di Madrasah Al Iman
Rombongan turut ke sebuah lagi kampung di bahagian pedalaman Phom Penh iaitu kampung Luong Commune, di sini kami dibawa melawat ke Masjid Nourussalam yang menjadi pusat pengumpulan komuniti Islam di sini. Kami melawat dan mendalami kehidupan masyarakat Islam Kemboja dengan lebih dekat lagi. Melihatkan rumah mereka dan fasiliti seharian penulis tidak dapat membayangkan bagaimana mereka mampu untuk berdikari dengan keadaan rumah yang sempit, mandi hanya di sungai dan kanak-kanak tidak mendapat pendidikan yang mencukupi. Begitu bersyukur penulis dengan kehidupan di Malaysia bagaimana ummat Islam di sini yang dapat menjalankan ibadat dan hidup dengan aman. Melayan karenah kanak-kanak ini, penulis serta merta membayangkan keriangan kanak-kanak Malaysia yang jauh sekali nak disamakan dengan mereka di sini.

Sama seperti di Madrasah Al Iman, kali ini Saudara Ahmad Faisal Abdul Karim Ketua Pemuda UMNO Putrajaya mewakili rombongan menyampaikan sedikit bantuan wang tunai dan barangan kelengkapan masjid seperti sejadah dan telekung serta naskah Al Quran untuk kegunaan Masjid Nourussalam. Walaupun dengan bantuan yang tidak seberapa ini, tetapi melihat riak wajah mereka begitu terharu dan bersyukur dengan bantuan yang diterima. Mungkin bantuan ini tidaklah sehebat mana, tetapi nilai yang diberikan In Shaa Allah membantu memberikan semangat dan mengukir detik indah kami di sini.

Kegembiraan terpancar apabila melihat wajah anak-anak ini ketika Saudara Ketua Pemuda Ahmad Faisal Abdul Karim yang membelikan aiskrim untuk kanak-kanak ini
Bergambar sebelum pulang bersama masyarakat Islam di Kampung Luong Commune

Nyata pengalaman yang singkat ini memberi sejuta erti buat semua peserta rombongan kemanusiaan ke Kemboja, sedikti sebanyak penulis belajar tentang erti sebenar kehidupan dan mensyukuri nikmat Allah SWT di bumi bertuah Malaysia ini. Selama penulis di Kemboja, azan berkumandang sama seperti di Malaysia. Lihat, walaupun Islam bukan agama rasmi tetapi penganut lain tidak langsung mempertikaikan soal azan ataupun soal penyembelihan ketika raya korban. Perbezaaan agama tidak menjadikan mereka berpecah belah malah tetap bersatu dan membentuk negara yang berjaya. Tidak langsung kedengaran pergaduhan konflik agama atau pergaduhan sesama saudara di sini. Mungkin kematangan masyarakat Kemboja yang rakyat Malaysia harus contohi. Biar fasiliti kelas rendah, tetapi jangan mentaliti rakyatnya yang rendah.

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete

Unity in Diversity

ZULKIFLI BIN NOORDIN

MYKMU.NET: DEMI SEBUAH PERJUANGAN

Rakyat News - Tepat Dari Sumber

UMNO Online