Thursday 21 May 2015

EKSKLUSIF! Gema Selawat Nabi di Putrajaya "JOM HIDUPKAN SUNNAH!"




Sebagai umatnya, kita senantiasa mahu menjadikan Rasulullah sebagai uswatun hasanah. Oleh demikian, batu asas untuk mencintai dan dicintai Allah SWT adalah dengan mengikuti sunnah. Sejauh mana seseorang mampu menghidupkan sunnah, maka sejauh itulah ia akan memperoleh kebahagian.

Allah berfirman,”Katakanlah (wahai Muhammad)! Jika kalian mencintai Allah, maka ikutilah aku, niscaya Allah akan mencintai kalian dan menghapus dosa-dosa kalian.” (Ali Imran : 31)

Rasulullah bersabda: “Tidak beriman seseorang diantara kalian, sehingga hawa nafsunya tunduk mengikuti ajaran yang aku bawa.”

Titik tolak daripada seruan itu, Biro Agama UMNO Bahagian Putrajaya dengan kerjasama SKPP9(1) akan menganjurkan "Malam Cinta Rasul Perdana, Insan Berselawat Insan Penuh Rahmat". Program yang julung kali diwujudkan di peringkat parlimen Putrajaya dengan pengisian khas dan pelbagai aktiviti yang bakal diadakan bagi menghidupkan sunnah Rasulullah SAW dan mendidik generasi muda remaja agar lebih dekat dengan junjungan besar Nabi Muhammad SAW.


Dalam mendepani dunia moden dan tanpa sempadan ini, Biro Agama UMNO Bahagian Putrajaya mengambil cabaran dan inisiatif bagi memastikan sunnah Rasullullah SAW sentiasa dihidupkan dan menjadi ikutan generasi muda, kita percaya ianya tidaklah semudah yang disangka kerana generasi kini lebih berminat dengan teknologi dan mereka percaya apa sahaja boleh diakses melalui internet.

Tetapi bagi Biro Agama UMNO Putrajaya, ianya bukanlah suatu yang mustahil sedangkan Nabi Muhammad SAW adalah seorang pemimpin, pejuang dan insan yang sangat mulia disisi Allah SWT dan mempunyai banyak kelebihan untuk dijadikan idola jika generasi muda kini mengenalinya dengan lebih dekat. Banyak sunnah beliau yang boleh diikuti dan dijadikan panduan dalam kita menjalani kehidupan seharian waqima ketika kita sedang tidur.

Dengan kurang lebih daripada sebulan sahaja lagi sebelum kita menyambut bulan mulia bulan Ramadhan, inilah masa terbaik untuk kita semarakkannya. Bawa keluarga  dan anak-anak ke "Malam Cinta Rasul Perdana, Insan Berselawat Insan Penuh Rahmat" pada 30 Mei ini bermula jam 8.00 pagi. Penampilan istimewa kumpulan Raihan dan Pencetus Ummah Razi.


Namun yang demikian, kita yakin bahawa program ini tidak akan lengkap dan berjaya mencapai matlamatnya tanpa sokongan dan dokongan semua pihak termasuk guru, ibu & bapa seperti kata pepatah ‘Yang bulat tidak datang bergolek, yang piph tidak datang melayang’.

Harapan Biro Agama UMNO Putrajaya dengan usaha murni ini, diharap ianya bakal melahirkan generasi yang disebut sebagai Al-Jama’ah dan mereka ini akan bersatu di atas kebenaran, tidak akan berpecah-belah dalam urusan agama, berkumpul di bawah kepimpinan para Imam yang berpegang kepada Al-Haqq (kebenaran), dan tidak akan keluar daripada jama’ah mereka serta mencapai kesepakatan dalam Salaful Ummah. InsyaAllah.

“Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (balasan kebaikan pada) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah” (QS al-Ahzaab:21).

Semoga Allah senantiasa melimpahkan taufik-Nya kepada kita semua untuk selalu berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah SAW sampai di akhir hayat kita, InsyaAllah amin.


0 comments:

Post a Comment